Actueel

Eerder afzien van herziening of terugvordering van te veel betaalde uitkering en intensievere rechterlijke toetsing

Uitkeringsinstanties moeten oog hebben voor hun eigen rol bij het ontstaan van een herziening en/of terugvordering van te veel betaalde uitkering. Ook moeten ze meer rekening houden met de financiële, sociale en psychische problemen die kunnen ontstaan als iemand een groot bedrag moet terugbetalen. Daarover heeft de Centrale Raad van Beroep op 18 april 2024 een belangrijke uitspraak gedaan. De bestuursrechter gaat indringender toetsen of instanties voldoende oog hebben voor de menselijke maat.

Onder verwijzing naar de wet en de wetsgeschiedenis heeft de Centrale Raad van Beroep in eerdere uitspraken dat begrip 'dringende redenen' beperkt uitgelegd. Daarvan kon volgens de Raad alleen sprake zijn in zeer schrijnende uitzonderingssituaties die het gevolg zijn van de terugvordering. De wetgever had immers benadrukt dat wie te veel uitkering ontving, alles moest terugbetalen. De maatschappelijke opvattingen over overheidshandelen en de positie van de burger zijn de laatste tijd echter ingrijpend gewijzigd.

Anders dan in eerdere uitspraken heeft de CRvB nu geoordeeld dat bij de herziening en terugvordering van te veel betaalde uitkeringen niet alleen moet worden gekeken naar de gevolgen, maar voortaan ook naar de oorzaak van de herziening of terugvordering. Uitkeringsinstanties moeten ook kijken naar hun eigen rol daarbij. Als zij steken hebben laten vallen, kan dat reden zijn om van gehele of gedeeltelijke terugvordering af te zien.

Mensen in een uitkeringssituatie hebben vaak al fors minder inkomen. Niet zelden hebben zij een kwetsbare positie in de samenleving. Een (hoge) terugvordering kan daardoor leiden tot grote financiële en sociale problemen. De Centrale Raad van Beroep gaat daarom intensiever toetsen of sprake is van dringende redenen.

Onder andere zal de Raad kritischer bekijken of de terugvordering niet onevenredig belastend is voor de burger en daardoor zijn doel voorbij schiet. Als op voorhand al duidelijk is dat het terugbetalen van de uitkering iemand in grote financiële problemen brengt, bijvoorbeeld omdat daardoor een schuldhulptraject wordt beëindigd, dan kan dat aanleiding zijn om van gehele of gedeeltelijke terugvordering af te zien (dat kan dan een 'dringende reden' zijn).

ECLI:NL:CRVB:2024:726

Bron: rechtspraak.nl

Geplaatst door I.G.M. van Gorkum, advocaat gespecialiseerd in sociale zekerheid

Lees verder »

Hoge Raad: verhoren minderjarige verdachte zonder advocaat kan niet door de beugel

Een minderjarige verdachte mag niet worden verhoord zonder een advocaat, en hij kan ook geen afstand doen van zijn recht op rechtsbijstand. Dat heeft de Hoge Raad bepaald. Dat de verdachte niet is aangehouden voor het strafbare feit waarover hij heeft verklaard -omdat hij al in hechtenis zat - doet niet ter zake.

De minderjarige verdachte van een mishandeling zit in hechtenis voor een ander strafbaar feit (straatroof). Hij herkent zichzelf als dader in beelden van TV West over een mishandeling. Dat vertelt hij aan zijn voogd. Als de politie wat later contact opneemt met een collega van die voogd, een medewerkster van de organisatie Jeugdformaat, vertelt ze dat de verdachte zichzelf heeft herkend.

Een rechercheur gaat op bezoek in de gevangenis, en neemt een verhoor af. Hij zegt tegen de verdachte dat hij recht heeft op verhoorbijstand ‘van een zelf te betalen advocaat'. De verdachte zegt dat dat niet nodig is. Er is een medewerker van het forensisch centrum aanwezig, en dat is volgens hem voldoende.

De verdachte bekent uit eigen beweging dat hij ‘opzettelijk en met kracht' een man in het gezicht heeft geslagen. Ook herkent hij zichzelf op een foto die de rechercheur hem laat zien. ‘Ik ben de grote jongen op de foto.'

Volgens het gerechtshof Den Haag kan de gang van zaken door de beugel. Het Hof stelt dat er geen sprake is van een vormverzuim, nu de minderjarige verdachte niet is aangehouden voor de zaak waarover hij heeft verklaard. ‘Het enkele feit, dat de verdachte vast zat voor een andere zaak en daarom op de plek is gehoord waar hij vast zat, doet daaraan niet af. Dat hij erop is gewezen dat hij - juist omdat hij niet is aangehouden - recht had op verhoorbijstand van een zelf te betalen advocaat, maakt dat niet anders,' aldus het hof.

De Hoge Raad oordeelt anders. ‘Het hof heeft vastgesteld dat de minderjarige verdachte voor het feit waarover hij tegenover de politie een verklaring heeft afgelegd niet was aangehouden, maar dat hem op dat moment uit anderen hoofde zijn vrijheid was ontnomen. Op grond daarvan heeft het hof kennelijk geoordeeld dat de regels (uit het Wetboek van Strafvordering en Wet op de rechtsbijstand, L.W.) niet van toepassing zijn. Dat oordeel is echter onjuist.'

Zijdelings laat de Hoge Raad ook weten dat de mededeling van de verbalisant over de zelf te betalen advocaat onjuist is. Als op verzoek van de officier van justitie een advocaat wordt aangewezen door het bestuur van de raad voor de rechtsbijstand, dan is deze bijstand voor de verdachte ‘kosteloos'.

De zaak wordt terugverwezen naar het Gerechtshof Den Haag.

Hoge Raad, 22/01924 | ECLI:NL:HR:2024:555

Lees verder »

Hoge Raad: verhoren minderjarige verdachte zonder advocaat kan niet door de beugel

Een minderjarige verdachte mag niet worden verhoord zonder een advocaat, en hij kan ook geen afstand doen van zijn recht op rechtsbijstand. Dat heeft de Hoge Raad bepaald. Dat de verdachte niet is aangehouden voor het strafbare feit waarover hij heeft verklaard -omdat hij al in hechtenis zat - doet niet ter zake.

De minderjarige verdachte van een mishandeling zit in hechtenis voor een ander strafbaar feit (straatroof). Hij herkent zichzelf als dader in beelden van TV West over een mishandeling. Dat vertelt hij aan zijn voogd. Als de politie wat later contact opneemt met een collega van die voogd, een medewerkster van de organisatie Jeugdformaat, vertelt ze dat de verdachte zichzelf heeft herkend.

Een rechercheur gaat op bezoek in de gevangenis, en neemt een verhoor af. Hij zegt tegen de verdachte dat hij recht heeft op verhoorbijstand ‘van een zelf te betalen advocaat'. De verdachte zegt dat dat niet nodig is. Er is een medewerker van het forensisch centrum aanwezig, en dat is volgens hem voldoende.

De verdachte bekent uit eigen beweging dat hij ‘opzettelijk en met kracht' een man in het gezicht heeft geslagen. Ook herkent hij zichzelf op een foto die de rechercheur hem laat zien. ‘Ik ben de grote jongen op de foto.'

Volgens het gerechtshof Den Haag kan de gang van zaken door de beugel. Het Hof stelt dat er geen sprake is van een vormverzuim, nu de minderjarige verdachte niet is aangehouden voor de zaak waarover hij heeft verklaard. ‘Het enkele feit, dat de verdachte vast zat voor een andere zaak en daarom op de plek is gehoord waar hij vast zat, doet daaraan niet af. Dat hij erop is gewezen dat hij - juist omdat hij niet is aangehouden - recht had op verhoorbijstand van een zelf te betalen advocaat, maakt dat niet anders,' aldus het hof.

De Hoge Raad oordeelt anders. ‘Het hof heeft vastgesteld dat de minderjarige verdachte voor het feit waarover hij tegenover de politie een verklaring heeft afgelegd niet was aangehouden, maar dat hem op dat moment uit anderen hoofde zijn vrijheid was ontnomen. Op grond daarvan heeft het hof kennelijk geoordeeld dat de regels (uit het Wetboek van Strafvordering en Wet op de rechtsbijstand, L.W.) niet van toepassing zijn. Dat oordeel is echter onjuist.'

Zijdelings laat de Hoge Raad ook weten dat de mededeling van de verbalisant over de zelf te betalen advocaat onjuist is. Als op verzoek van de officier van justitie een advocaat wordt aangewezen door het bestuur van de raad voor de rechtsbijstand, dan is deze bijstand voor de verdachte ‘kosteloos'.

De zaak wordt terugverwezen naar het Gerechtshof Den Haag.

Hoge Raad, 22/01924 | ECLI:NL:HR:2024:555

Lees verder »

Vergoeding bezwaarkosten niet langer voldoende reden voor doorprocederen

De Centrale Raad van Beroep (CRvB) oordeelde op 2 april 2024 dat alleen een inhoudelijk belang nog een geldige reden is tot doorprocederen. Een zaak waarin alleen vanwege de bezwaarkosten wordt doorgeprocedeerd wordt voortaan niet-ontvankelijk verklaard en dus niet meer in behandeling genomen.

Tot nu toe oordeelde de Centrale Raad van Beroep dat het willen ontvangen van een vergoeding van de bezwaarkosten voldoende procesbelang opleverde. Ook al was met de procedure zelf niets meer te bereiken. In de uitspraken van 2 april 2024 wijzigt de Centrale Raad van Beroep die koers. Vanaf nu vindt de Centrale Raad van Beroep dat het enkel niet toekennen van een vergoeding van bezwaarkosten niet langer een zelfstandig procesbelang oplevert.

Dus als er geen inhoudelijk belang meer is bij de beoordeling van een zaak, dan is er geen procesbelang meer. De Centrale Raad van Beroep zal in zo'n geval een (hoger) beroep niet-ontvankelijk verklaren.

Op de uitspraak van de Centrale Raad geldt wel een uitzondering. Het kan voorkomen dat een bestuursorgaan iemand in bezwaar gelijk geeft en het besluit herroept, maar geen of een te lage vergoeding voor de bezwaarkosten toekent, terwijl daar wel om was gevraagd. In dat geval staat dus al vast dat het bestuursorgaan een onjuist besluit heeft genomen. Dan kun je wel bij de rechter procederen over - alleen - de vergoeding van de bezwaarkosten.

De Centrale Raad van Beroep wil voorkomen dat de rechter een inmiddels achterhaald geschil volledig inhoudelijk moet beoordelen. Dat leidt tot een ondoelmatige inzet van de schaarse capaciteit (mensen, uren en budget) binnen de bestuursrechtspraak. Doorprocederen met als enig doel het krijgen van een vergoeding van kosten van bezwaar, vindt de Centrale Raad van Beroep dan ook ongewenst.

Bron: rechtspraak.nl

Geplaatst op 8 april 2024 door I.G.M. van Gorkum, advocaat gespecialiseerd in WIA

Lees verder »

Vereenvoudiging en verduidelijking van bewijsrecht in civiele procedures per 1 januari 2025

De Wet vereenvoudiging en modernisering bewijsrecht is gepubliceerd in het Staatsblad en zal in werking treden per 1 januari 2025. De wet vereenvoudigt en verduidelijkt de mogelijkheden voor partijen om vooraf en tijdens een civiele procedure belangrijke informatie te krijgen over een geschil. Daarnaast krijgen de rechter en partijen meer duidelijkheid over de ruimte die de rechter tijdens de zitting heeft voor het bespreken van de informatie met de partijen, zodat voorkomen kan worden dat bepaalde feiten onderbelicht blijven of in de ogen van partijen verkeerd uitgelegd worden.

Met de Wet vereenvoudiging en modernisering bewijsrecht worden de volgende wijzigingen ingevoerd.

De verschillende mogelijkheden om voorafgaand aan een procedure via de rechter aan informatie en bewijs te komen worden samengevoegd. Voortaan kan de rechter in 1 verzoek worden verzocht om verschillende bewijsverrichtingen toe te staan, bijvoorbeeld een getuigenverhoor in combinatie met een onderzoek door een deskundige of met inzage in informatie die alleen een ander heeft.

De regels van het recht op inzage in stukken die zich bij een andere partij bevinden, worden verduidelijkt. Het inzagerecht wordt zo in lijn gebracht met methoden als het getuigenverhoor of deskundigenbericht en gaat ook gelden voor moderne vormen van informatie zoals computerbestanden. Daarnaast wordt vastgelegd dat het inzagerecht ook ingezet kan worden om inzage te krijgen in documenten die relevant zijn voor het geschil maar in het bezit zijn van derden die geen partij zijn in het geschil.

De wet verduidelijkt dat de rechter de ruimte heeft om actief met partijen te spreken over de door hen aangevoerde feiten. Zo kan de rechter voorkomen dat bepaalde feiten op de zitting onbedoeld onderbelicht blijven of dat de rechter daaraan een uitleg geeft die de partijen niet hadden bedoeld of waarop de partijen niet bedacht waren.

De mogelijkheid om bewijsmateriaal veilig te stellen door daarop beslag te laten leggen door een gerechtsdeurwaarder, wordt in de wet vastgelegd. In de rechtspraak was al beslist dat beslag op bewijsmateriaal mogelijk was. Ook wordt het wettelijk mogelijk om een gerechtsdeurwaarder te vragen om een bepaalde feitelijke toestand objectief te beschrijven in een proces-verbaal van constateringen. Zo'n proces-verbaal van constateringen levert dwingend bewijs op van de waarnemingen van de deurwaarder.

De nieuwe regels gelden alleen voor gerechtelijke procedures die na 1 januari 2025 worden gestart. Als een procedure vóór deze datum wordt aangespannen, blijven de huidige regels gelden totdat de procedure bij die instantie is geëindigd. In een eventueel vervolg bij een hogere instantie na 1 januari 2025 zullen de nieuwe regels voor bewijsrecht gelden.

Bron: rijksoverheid.nl

Geplaatst op 25 maart 2024 door I.G.M. van Gorkum, advocaat in Den Haag

Lees verder »

Nederlandse staat en drinkwaterbedrijven moeten stoppen met afsluiten van drinkwater bij gezinnen met kinderen

Het beleid van de Nederlandse overheid om kinderen van het water af te sluiten bij wanbetaling is onrechtmatig. De Nederlandse Staat en drinkwaterbedrijven PWN en Dunea lieten bewust de mogelijkheid open dat kinderen buiten hun schuld in een situatie komen met veel te weinig toegang tot drinkwater. Dit oordeelt het gerechtshof in Den Haag. De overheid moet nu maatregelen nemen om waterafsluitingen bij kinderen te voorkomen.

Minderjarige kinderen in Nederland worden van drinkwater afgesloten als hun ouders de rekening niet betalen. Defence for Children en het Nederlands Juristen Comité voor de Mensenrechten (NJCM) spanden de zaak aan, omdat waterafsluitingen bij gezinnen met kinderen in strijd zijn met het VN-Kinderrechtenverdrag. Zij werden hierin pro bono bijgestaan door advocaten van PILP en De Brauw Blackstone Westbroek.

Het gerechtshof oordeelt dat kinderen zelfstandig recht hebben op toegang tot drinkwater. Door het belang van het kind niet de eerste overweging te laten vormen bij de Afsluitregeling, heeft de Nederlandse Staat onrechtmatig gehandeld. De Staat moet van het hof maatregelen nemen die ervoor zorgen dat minderjarige kinderen niet meer in situaties terecht komen met niet genoeg toegang tot drinkwater als hun ouders of verzorgers de rekening niet hebben betaald. Drinkwaterbedrijven Dunea en PWN krijgen allebei een verbod om drinkwater bij minderjarige kinderen af te sluiten. Daarnaast moeten zij gezinnen met kinderen waarbij de drinkwaterlevering nu is beëindigd weer aansluiten.

Bron: Defence for Children

Geplaatst op 25 maart 2024 door I.G.M. van Gorkum, advocaat gespecialiseerd in jeugdrecht

Lees verder »

Sexchatting is strafbaar vanaf 1 juli

Het als volwassene uitwisselen van seksueel getinte berichten met kinderen tot 16 jaar is vanaf 1 juli strafbaar. Dit verbod op 'sexchatting' staat in de nieuwe Wet seksuele misdrijven, die op 19 maart is aangenomen door de Eerste Kamer. Ook sexchatting met jongeren van 16 of 17 jaar in een kwetsbare positie wordt strafbaar.

Een van de doelen van de nieuwe wet is kinderen en jongeren beter te beschermen tegen online seksueel misbruik. Door sexchatting strafbaar te maken, kunnen politie en justitie ook optreden tegen iemand die wel berichten uitwisselt maar niet probeert een kind of jongere te ontmoeten.

De wet verhoogt ook de straffen voor seksuele misdrijven waar kinderen bij betrokken zijn. De maximale gevangenisstraf voor verkrachting van een kind dat jonger is dan 12 jaar gaat bijvoorbeeld omhoog naar 15 jaar. Bij slachtoffers tussen 12 en 16 jaar wordt de maximumstraf zes jaar. Voor kinderpornografie wordt het maximum verhoogd naar zes jaar gevangenisstraf.

Verder wordt seksuele intimidatie in het openbaar strafbaar, zowel op straat als online. Ook is dwang niet langer een vereiste voor een veroordeling wegens aanranding of verkrachting. Wie seksueel contact wil, moet zich ervan verzekeren dat de ander dat ook wil.

De wet stelt een duidelijke maatschappelijke norm, zegt Vivian den Blanken van het Nederlands Jeugdinstituut: 'Seksueel grensoverschrijdend gedrag is niet acceptabel. Voor slachtoffers is dat belangrijk, omdat zij zich vaak schuldig voelen en schamen over wat hen is overkomen.'

'Toch kan seksueel grensoverschrijdend gedrag een grijs gebied blijven. Grenzen zijn namelijk persoonlijk. Daarom is het altijd belangrijk om met kinderen en jongeren te praten over seksualiteit, relaties en grenzen.'

Bron: Ministerie van Justitie en Veiligheid

Geplaatst op 20 maart 2024 door I.G.M. van Gorkum, advocaat gespecialiseerd in Sociale Zekerheidsrecht

Lees verder »

Sexchatting is strafbaar vanaf 1 juli

Het als volwassene uitwisselen van seksueel getinte berichten met kinderen tot 16 jaar is vanaf 1 juli strafbaar. Dit verbod op 'sexchatting' staat in de nieuwe Wet seksuele misdrijven, die op 19 maart is aangenomen door de Eerste Kamer. Ook sexchatting met jongeren van 16 of 17 jaar in een kwetsbare positie wordt strafbaar.

Een van de doelen van de nieuwe wet is kinderen en jongeren beter te beschermen tegen online seksueel misbruik. Door sexchatting strafbaar te maken, kunnen politie en justitie ook optreden tegen iemand die wel berichten uitwisselt maar niet probeert een kind of jongere te ontmoeten.

De wet verhoogt ook de straffen voor seksuele misdrijven waar kinderen bij betrokken zijn. De maximale gevangenisstraf voor verkrachting van een kind dat jonger is dan 12 jaar gaat bijvoorbeeld omhoog naar 15 jaar. Bij slachtoffers tussen 12 en 16 jaar wordt de maximumstraf zes jaar. Voor kinderpornografie wordt het maximum verhoogd naar zes jaar gevangenisstraf.

Verder wordt seksuele intimidatie in het openbaar strafbaar, zowel op straat als online. Ook is dwang niet langer een vereiste voor een veroordeling wegens aanranding of verkrachting. Wie seksueel contact wil, moet zich ervan verzekeren dat de ander dat ook wil.

De wet stelt een duidelijke maatschappelijke norm, zegt Vivian den Blanken van het Nederlands Jeugdinstituut: 'Seksueel grensoverschrijdend gedrag is niet acceptabel. Voor slachtoffers is dat belangrijk, omdat zij zich vaak schuldig voelen en schamen over wat hen is overkomen.'

'Toch kan seksueel grensoverschrijdend gedrag een grijs gebied blijven. Grenzen zijn namelijk persoonlijk. Daarom is het altijd belangrijk om met kinderen en jongeren te praten over seksualiteit, relaties en grenzen.'

Bron: Ministerie van Justitie en Veiligheid

Geplaatst op 20 maart 2024 door I.G.M. van Gorkum, advocaat gespecialiseerd in Sociale Zekerheidsrecht

Lees verder »

Sexchatting is strafbaar vanaf 1 juli

Het als volwassene uitwisselen van seksueel getinte berichten met kinderen tot 16 jaar is vanaf 1 juli strafbaar. Dit verbod op 'sexchatting' staat in de nieuwe Wet seksuele misdrijven, die op 19 maart is aangenomen door de Eerste Kamer. Ook sexchatting met jongeren van 16 of 17 jaar in een kwetsbare positie wordt strafbaar.

Een van de doelen van de nieuwe wet is kinderen en jongeren beter te beschermen tegen online seksueel misbruik. Door sexchatting strafbaar te maken, kunnen politie en justitie ook optreden tegen iemand die wel berichten uitwisselt maar niet probeert een kind of jongere te ontmoeten.

De wet verhoogt ook de straffen voor seksuele misdrijven waar kinderen bij betrokken zijn. De maximale gevangenisstraf voor verkrachting van een kind dat jonger is dan 12 jaar gaat bijvoorbeeld omhoog naar 15 jaar. Bij slachtoffers tussen 12 en 16 jaar wordt de maximumstraf zes jaar. Voor kinderpornografie wordt het maximum verhoogd naar zes jaar gevangenisstraf.

Verder wordt seksuele intimidatie in het openbaar strafbaar, zowel op straat als online. Ook is dwang niet langer een vereiste voor een veroordeling wegens aanranding of verkrachting. Wie seksueel contact wil, moet zich ervan verzekeren dat de ander dat ook wil.

De wet stelt een duidelijke maatschappelijke norm, zegt Vivian den Blanken van het Nederlands Jeugdinstituut: 'Seksueel grensoverschrijdend gedrag is niet acceptabel. Voor slachtoffers is dat belangrijk, omdat zij zich vaak schuldig voelen en schamen over wat hen is overkomen.'

'Toch kan seksueel grensoverschrijdend gedrag een grijs gebied blijven. Grenzen zijn namelijk persoonlijk. Daarom is het altijd belangrijk om met kinderen en jongeren te praten over seksualiteit, relaties en grenzen.'

Bron: Ministerie van Justitie en Veiligheid

Geplaatst op 20 maart 2024 door I.G.M. van Gorkum, advocaat gespecialiseerd in Sociale Zekerheidsrecht

Lees verder »

Sexchatting is strafbaar vanaf 1 juli

Het als volwassene uitwisselen van seksueel getinte berichten met kinderen tot 16 jaar is vanaf 1 juli strafbaar. Dit verbod op 'sexchatting' staat in de nieuwe Wet seksuele misdrijven, die op 19 maart is aangenomen door de Eerste Kamer. Ook sexchatting met jongeren van 16 of 17 jaar in een kwetsbare positie wordt strafbaar.

Een van de doelen van de nieuwe wet is kinderen en jongeren beter te beschermen tegen online seksueel misbruik. Door sexchatting strafbaar te maken, kunnen politie en justitie ook optreden tegen iemand die wel berichten uitwisselt maar niet probeert een kind of jongere te ontmoeten.

De wet verhoogt ook de straffen voor seksuele misdrijven waar kinderen bij betrokken zijn. De maximale gevangenisstraf voor verkrachting van een kind dat jonger is dan 12 jaar gaat bijvoorbeeld omhoog naar 15 jaar. Bij slachtoffers tussen 12 en 16 jaar wordt de maximumstraf zes jaar. Voor kinderpornografie wordt het maximum verhoogd naar zes jaar gevangenisstraf.

Verder wordt seksuele intimidatie in het openbaar strafbaar, zowel op straat als online. Ook is dwang niet langer een vereiste voor een veroordeling wegens aanranding of verkrachting. Wie seksueel contact wil, moet zich ervan verzekeren dat de ander dat ook wil.

De wet stelt een duidelijke maatschappelijke norm, zegt Vivian den Blanken van het Nederlands Jeugdinstituut: 'Seksueel grensoverschrijdend gedrag is niet acceptabel. Voor slachtoffers is dat belangrijk, omdat zij zich vaak schuldig voelen en schamen over wat hen is overkomen.'

'Toch kan seksueel grensoverschrijdend gedrag een grijs gebied blijven. Grenzen zijn namelijk persoonlijk. Daarom is het altijd belangrijk om met kinderen en jongeren te praten over seksualiteit, relaties en grenzen.'

Bron: Ministerie van Justitie en Veiligheid

Geplaatst op 20 maart 2024 door I.G.M. van Gorkum, advocaat gespecialiseerd in Sociale Zekerheidsrecht

Lees verder »

Sexchatting is strafbaar vanaf 1 juli

Het als volwassene uitwisselen van seksueel getinte berichten met kinderen tot 16 jaar is vanaf 1 juli strafbaar. Dit verbod op 'sexchatting' staat in de nieuwe Wet seksuele misdrijven, die op 19 maart is aangenomen door de Eerste Kamer. Ook sexchatting met jongeren van 16 of 17 jaar in een kwetsbare positie wordt strafbaar.

Een van de doelen van de nieuwe wet is kinderen en jongeren beter te beschermen tegen online seksueel misbruik. Door sexchatting strafbaar te maken, kunnen politie en justitie ook optreden tegen iemand die wel berichten uitwisselt maar niet probeert een kind of jongere te ontmoeten.

De wet verhoogt ook de straffen voor seksuele misdrijven waar kinderen bij betrokken zijn. De maximale gevangenisstraf voor verkrachting van een kind dat jonger is dan 12 jaar gaat bijvoorbeeld omhoog naar 15 jaar. Bij slachtoffers tussen 12 en 16 jaar wordt de maximumstraf zes jaar. Voor kinderpornografie wordt het maximum verhoogd naar zes jaar gevangenisstraf.

Verder wordt seksuele intimidatie in het openbaar strafbaar, zowel op straat als online. Ook is dwang niet langer een vereiste voor een veroordeling wegens aanranding of verkrachting. Wie seksueel contact wil, moet zich ervan verzekeren dat de ander dat ook wil.

De wet stelt een duidelijke maatschappelijke norm, zegt Vivian den Blanken van het Nederlands Jeugdinstituut: 'Seksueel grensoverschrijdend gedrag is niet acceptabel. Voor slachtoffers is dat belangrijk, omdat zij zich vaak schuldig voelen en schamen over wat hen is overkomen.'

'Toch kan seksueel grensoverschrijdend gedrag een grijs gebied blijven. Grenzen zijn namelijk persoonlijk. Daarom is het altijd belangrijk om met kinderen en jongeren te praten over seksualiteit, relaties en grenzen.'

Bron: Ministerie van Justitie en Veiligheid

Geplaatst op 20 maart 2024 door I.G.M. van Gorkum, advocaat gespecialiseerd in Sociale Zekerheidsrecht

Lees verder »

Verlenging van uithuisplaatsing voortaan altijd langs de rechter. ‘Dit is een stuk eerlijker’

Wat als het lot van jouw kind besloten ligt in een brief, maar je die brief hebt gemist of niet begrijpt? Het overkomt jaarlijks duizenden ouders, waardoor zij niet door de rechter worden gehoord over de verlenging van de uithuisplaatsing van hun kinderen. Dat moet anders, vond Stichting Recht Kinderen van de Staat. Samen met de Vereniging Jeugdrecht Advocaten Rotterdam daagden zij de Nederlandse Staat voor de rechter. Met succes.

Er komt een einde aan het verlengen van uithuisplaatsingen van kinderen, zonder dat de rechter het kind en de ouders aanhoort. Voortaan komt bij elk verlengingsverzoek een zitting, tot opluchting van jeugdrecht advocaten.

Bron: recht.nl, trouw.nl

Geplaatst op 18 maart 2024 door I.G.M. van Gorkum, advocaat gespecialiseerd in jeugdrecht

Lees verder »

Influencer beïnvloedt geldkeuzes jongere

Bij 66 procent van de jongeren die influencers volgen, had dit gevolgen voor hun financiële keuzes. Dat blijkt uit onderzoek van het platform Wijzer in geldzaken onder ruim 1.000 jongeren tussen 16 en 19 jaar. Het onderzoek verschijnt in het kader van de Week van het geld.

Vrijwel alle ondervraagde jongeren hebben wel eens posts of video's van influencers over geldzaken gezien. Het gaat vooral om informatie over hoe je veel geld verdient en hoe je geld kunt besparen. Van de jongeren die influencers volgen, heeft 66 procent zich bij een financiële beslissing laten beïnvloeden door een influencer. 39 procent heeft daardoor wel eens geld verdiend, 46 procent geld bespaard en 29 procent geld verloren. Jongeren die zelf geld verdienen zijn minder financieel beïnvloedbaar door influencers dan jongeren die hun geld krijgen van ouders of via studiefinanciering.

Bron: nji.nl

Geplaatst op 14 maart 2024 door Ine van Gorkum, advocaat gespecialiseerd in jeugdrecht

Lees verder »

Influencer beïnvloedt geldkeuzes jongere

Bij 66 procent van de jongeren die influencers volgen, had dit gevolgen voor hun financiële keuzes. Dat blijkt uit onderzoek van het platform Wijzer in geldzaken onder ruim 1.000 jongeren tussen 16 en 19 jaar. Het onderzoek verschijnt in het kader van de Week van het geld.

Vrijwel alle ondervraagde jongeren hebben wel eens posts of video's van influencers over geldzaken gezien. Het gaat vooral om informatie over hoe je veel geld verdient en hoe je geld kunt besparen. Van de jongeren die influencers volgen, heeft 66 procent zich bij een financiële beslissing laten beïnvloeden door een influencer. 39 procent heeft daardoor wel eens geld verdiend, 46 procent geld bespaard en 29 procent geld verloren. Jongeren die zelf geld verdienen zijn minder financieel beïnvloedbaar door influencers dan jongeren die hun geld krijgen van ouders of via studiefinanciering.

Bron: nji.nl

Geplaatst op 14 maart 2024 door Ine van Gorkum, advocaat gespecialiseerd in jeugdrecht

Lees verder »

CRvB: geen ruimte in Wmo voor meewegen draagkracht

De CRvB deed onlangs uitspraak in 3 Wmo-zaken bij 2 gemeenten over het meewegen van (financiële) draagkracht bij de toegang tot huishoudelijke hulp. De CRvB is van oordeel dat de Wmo 2015 geen ruimte biedt om in het kader van de toegang tot maatschappelijke ondersteuning rekening te houden met de financiële mogelijkheden van een betrokkene om voorzieningen zelf te bekostigen. Dit uitgangspunt is met de invoering van het abonnementstarief onveranderd van kracht gebleven.

Daarom hebben de colleges de aanvragen van betrokkenen voor maatschappelijke ondersteuning in de vorm van een voorziening voor huishoudelijke hulp niet op basis van financiële draagkracht mogen afwijzen.

Het gaat om de volgende 3 uitspraken zoals gepubliceerd op Rechtspaak.nl:

CRvB 20-02-2024, ECLI:NL:CRVB:2024:417
CRvB 20-02-2024, ECLI:NL:CRVB:2024:308
CRvB 20-02-2024, ECLI:NL:CRVB:2024:367

Bron: Schulinck.nl

Geplaatst op 14 maart 2024 door I.G.M. van Gorkum, advocaat gespecialiseerd in uitkeringen

Lees verder »

Toekomst arbeidsongeschiktheidsstelsel – advies commissie gepubliceerd

Het huidige stelsel rondom de beoordeling van arbeidsongeschiktheid staat onder druk vanwege onder meer de complexiteit én lange wachttijden voor beoordelingen. Dat staat in het rapport dat de Onafhankelijke Commissie Toekomst Arbeidsongeschiktheidsstelsel (OCTAS) aan de minister van SZW overhandigd.

Om het stelsel rond ziekte en arbeidsongeschiktheid toekomstbestendig te maken zijn fundamentele keuzes nodig. Op 25 november 2022 heeft de minister van SZW daarom de OCTAS ingesteld om een advies te geven over een toekomstbestendig arbeidsongeschiktheidsstelsel dat uitvoerbaar, uitlegbaar en betaalbaar is voor werkenden (waaronder zelfstandigen), werkgevers, uitvoerders en andere mensen die een beroep doen op het stelsel. Dit stelsel moet in balans zijn op twee doelen: (1) stimuleren van werkhervatting waar mogelijk en (2) het beschermen van inkomen waar nodig.

OCTAS heeft op 29 februari 2024 haar eindrapport gepubliceerd: ‘Toekomst van het arbeidsongeschiktheidsstelsel, meer aandacht, vertrouwen en zekerheid.'

Het arbeidsongeschiktheidsstelsel is te complex voor bijna alle mensen die ermee te maken hebben. Veel mensen maken hierdoor de stap naar werk niet. Ze overzien niet wat de gevolgen zijn voor hun inkomen en hun rechten. Dat werkt vaak ‘verlammend'. De knelpunten in het huidige stelsel stapelen zich met name op bij de meest kwetsbare mensen op de arbeidsmarkt: mensen met lage inkomens en/of mensen die geen of een flexibel arbeidscontract hebben. Ook vallen mensen buiten de boot omdat ze niet aan de toelatingscriteria voor een uitkering voldoen, ondanks hun ernstige arbeidsbeperkingen.

Daarbij is de complexiteit van het stelstel, één van de oorzaken waardoor de uitvoering vastloopt: mensen moeten nu veel te lang wachten op een beoordeling. Het stelsel verwacht daarnaast te veel zelfredzaamheid van vroeggehandicapten: zij belanden in een doolhof aan regelingen. Ofwel, het arbeidsongeschiktheidsstelsel moet meer aandacht, vertrouwen en zekerheid geven aan alle betrokkenen.

Het rapport komt met drie varianten voor het stelsel van de toekomst. De varianten zijn:

Huidig stelsel beter: een inkomensverzekering die is gebaseerd op de huidige regelingen, met daarbij een aantal (grote) hervormingen.
Werk staat voorop: een re-integratieverzekering met in de eerste jaren het accent op re-integratie. Als die re-integratie niet of niet voldoende lukt, komen mensen uiteindelijk voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering in aanmerking.
Basis voor werkenden: een basisverzekering waarbij de overheid een minimumuitkering garandeert voor alle werkenden. De uitkering wordt vervolgens (verplicht) aangevuld voor werknemers.
+ Gids in doolhof: voor niet-werkenden zijn er een aantal maatregelen voor die specifieke knelpunten kunnen verminderen.

Deze varianten worden nog verder door het ministerie van SZW met input van andere betrokken partijen en UWV uitgewerkt.

Bron: rijksoverheid.nl

Geplaatst op 4 maart 2024 door I.G.M. van Gorkum, advocaat gespecialiseerd in arbeidsongeschiktheid

Lees verder »

Bestuursrechters verruimen de verschoonbaarheid van de overschrijding van bezwaar- en beroepstermijnen

Als een belanghebbende bezwaar maakt of beroep instelt tegen een besluit van een bestuursorgaan, dan moet dat binnen een bepaalde termijn. Als dit te laat gebeurt, wordt het bezwaar of beroep niet inhoudelijk behandeld. Dit is alleen anders als de termijnoverschrijding verschoonbaar is. In een uitspraak van vandaag oordeelt een grote kamer van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) dat bestuursorganen en bestuursrechters per direct vaker dan tot nu toe het geval was moeten aannemen dat een termijnoverschrijding verschoonbaar is. Met deze minder strenge benadering wil het CBb bestuursorganen en bestuursrechters zoveel mogelijk ruimte bieden om van geval tot geval maatwerk te leveren. Burgers kunnen zo vaker dan nu het geval is een inhoudelijk oordeel krijgen over hun bezwaar of beroep.

Bron: rechtspraak.nl

Geplaatst op 1 februari 2024 door I.G.M. van Gorkum, advocaat gespecialiseerd in bezwaar

Lees verder »

Bestuursrechters verruimen de verschoonbaarheid van de overschrijding van bezwaar- en beroepstermijnen

Als een belanghebbende bezwaar maakt of beroep instelt tegen een besluit van een bestuursorgaan, dan moet dat binnen een bepaalde termijn. Als dit te laat gebeurt, wordt het bezwaar of beroep niet inhoudelijk behandeld. Dit is alleen anders als de termijnoverschrijding verschoonbaar is. In een uitspraak van vandaag oordeelt een grote kamer van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) dat bestuursorganen en bestuursrechters per direct vaker dan tot nu toe het geval was moeten aannemen dat een termijnoverschrijding verschoonbaar is. Met deze minder strenge benadering wil het CBb bestuursorganen en bestuursrechters zoveel mogelijk ruimte bieden om van geval tot geval maatwerk te leveren. Burgers kunnen zo vaker dan nu het geval is een inhoudelijk oordeel krijgen over hun bezwaar of beroep.

Bron: rechtspraak.nl

Geplaatst op 1 februari 2024 door I.G.M. van Gorkum, advocaat gespecialiseerd in bezwaar

Lees verder »

UWV en SVB zetten in op meer persoonlijke dienstverlening

Het UWV en de SVB werken aan meer persoonlijke en proactieve dienstverlening. Zo kent het UWV sinds kort een speciaal Team Geldzorgen dat mensen met financiële problemen ondersteunt, en daarbij ook alert is op psychische problemen. En is de SVB bezig om haar dienstverlening dichter naar de inwoners te brengen door fysieke gemeenteloketten te openen. De organisaties hebben meer oog voor onbedoelde fouten bij bijvoorbeeld de aanvraag van een uitkering, waarbij vertrouwen de norm is. Het UWV en de SVB kennen daarnaast ook uitdagingen in de uitvoering. Bij het UWV staat de dienstverlening aan mensen die een sociaal-medische beoordeling krijgen onder druk. Bij de SVB neemt de internationale uitvoering veel capaciteit in beslag. Dit schrijven minister Van Gennip (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) en minister Schouten (Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen) in hun rapportage over de uitvoering van de sociale zekerheid.

De SVB hecht veel waarde aan persoonlijke, toegankelijke en proactieve dienstverlening. Zo bieden SVB-medewerkers lokaal, bij gemeenteloketten, hulp en informatie over onder meer AOW en kinderbijslag. De ambitie van het UWV is dat mensen die gebruik maken van de dienstverlening zich gezien, gehoord en geholpen voelen. Een voorbeeld hiervan is het toekennen van een vaste contactpersoon voor mensen met een WW-uitkering. Het UWV en de SVB vinden het daarnaast vanuit hun maatschappelijke opgave belangrijk om ook bij psychische problemen, bijvoorbeeld door problematische schulden, goed door te verwijzen naar professionele hulpverlening. Beide organisaties hebben hier richtlijnen en instructies voor. Bij het UWV is het een vast onderdeel van trainingen voor medewerkers met klantcontact. Het UWV heeft in samenwerking met 113 een succesvolle pilot afgerond bij het Team Geldzorgen. In deze pilot werd, waar nodig, tijdens het gesprek al anoniem doorverbonden met een hulpverlener. Deze werkwijze gaat standaard deel uitmaken van de dienstverlening van het Team Geldzorgen.

Bron: rijksoverheid.nl

Geplaatst op 30 januari 2024 door I.G.M. van Gorkum, advocaat gespecialiseerd in UWV-zaken

Lees verder »

Minder vrijheidsbeperking in JeugdzorgPlus

JeugdzorgPlus-instellingen gebruiken steeds minder vrijheidsbeperkende maatregelen. Maar ze voldoen nog niet aan de norm daarvoor die ze zelf hebben opgesteld. Dat constateert de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd in een rapportage over zeven JeugdzorgPlus-locaties.

De professionals op de locaties doen hun best om de inzet van vrijheidsbeperkende maatregelen terug te dringen, stelt de inspectie. Ze passen bijvoorbeeld minder afzondering toe en pakken de jongeren minder vast. Wel zijn er regelmatig nog algemene maatregelen voor een hele groep, zoals urinecontrole na verlof of het inleveren van telefoons. Ook voldoen de locaties niet allemaal aan de nieuwe wettelijke regel dat kamerdeuren van jongeren 's nachts niet op slot mogen. Deuren gaan soms toch op slot, bijvoorbeeld omdat er geen cameratoezicht is op de gang of omdat er te weinig personeel is om toezicht te houden.

Spoedplaatsingen
De instellingen spannen zich in om passende hulp te bieden, maar dat lukt niet overal even goed. Bij spoedplaatsingen is bijvoorbeeld meestal niet samen met de jongere en het gezin een verklarende analyse gemaakt van de problemen van de jongere en de mogelijke oplossingen. Daardoor kan de inspectie niet beoordelen of de geboden hulp passend is voor de jongere.

Het is echt een vooruitgang dat de instellingen concrete stappen hebben gezet om vrijheidsbeperkende maatregelen te verminderen, stelt Anne Addink van het Nederlands Jeugdinstituut. 'Een mooi voorbeeld is de manier waarop een van de instellingen werkt met signaleringsplannen met interventies die professionals kunnen inzetten als bij een jongere de spanning oploopt. Bij de ene jongere is die interventie bellen met een vriend, de ander gaat vissen of een potje voetballen. Daar zie je dat het de instelling lukt om maatwerk te leveren. Ook werken met kleinere groepen helpt daarbij.'

Bron: Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd

Geplaatst op 25 januari 2024 door I.G.M. van Gorkum, advocaat gespecialiseerd in jeugdrecht

Lees verder »

Minder vrijheidsbeperking in JeugdzorgPlus

JeugdzorgPlus-instellingen gebruiken steeds minder vrijheidsbeperkende maatregelen. Maar ze voldoen nog niet aan de norm daarvoor die ze zelf hebben opgesteld. Dat constateert de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd in een rapportage over zeven JeugdzorgPlus-locaties.

De professionals op de locaties doen hun best om de inzet van vrijheidsbeperkende maatregelen terug te dringen, stelt de inspectie. Ze passen bijvoorbeeld minder afzondering toe en pakken de jongeren minder vast. Wel zijn er regelmatig nog algemene maatregelen voor een hele groep, zoals urinecontrole na verlof of het inleveren van telefoons. Ook voldoen de locaties niet allemaal aan de nieuwe wettelijke regel dat kamerdeuren van jongeren 's nachts niet op slot mogen. Deuren gaan soms toch op slot, bijvoorbeeld omdat er geen cameratoezicht is op de gang of omdat er te weinig personeel is om toezicht te houden.

Spoedplaatsingen
De instellingen spannen zich in om passende hulp te bieden, maar dat lukt niet overal even goed. Bij spoedplaatsingen is bijvoorbeeld meestal niet samen met de jongere en het gezin een verklarende analyse gemaakt van de problemen van de jongere en de mogelijke oplossingen. Daardoor kan de inspectie niet beoordelen of de geboden hulp passend is voor de jongere.

Het is echt een vooruitgang dat de instellingen concrete stappen hebben gezet om vrijheidsbeperkende maatregelen te verminderen, stelt Anne Addink van het Nederlands Jeugdinstituut. 'Een mooi voorbeeld is de manier waarop een van de instellingen werkt met signaleringsplannen met interventies die professionals kunnen inzetten als bij een jongere de spanning oploopt. Bij de ene jongere is die interventie bellen met een vriend, de ander gaat vissen of een potje voetballen. Daar zie je dat het de instelling lukt om maatwerk te leveren. Ook werken met kleinere groepen helpt daarbij.'

Bron: Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd

Geplaatst op 25 januari 2024 door I.G.M. van Gorkum, advocaat gespecialiseerd in jeugdrecht

Lees verder »

Indienen gemeenschappelijk verzoek echtscheiding? Graag digitaal!

Het is voor advocaten vanaf 5 februari mogelijk om digitaal te communiceren in gemeenschappelijke verzoeken tot echtscheidingen via het beveiligde webportaal ‘Mijn Rechtspraak'. Vanaf 6 november 2023 is dat al mogelijk bij de rechtbanken Amsterdam, Rotterdam, Midden-Nederland, Limburg en Overijssel (locatie Almelo). Vanaf 5 februari is dat ook mogelijk bij de andere rechtbanken. Om te zorgen dat het digitaal indienen soepel verloopt voor u en ons, vraagt de Rechtspraak u om verzoeken alleen in te dienen bij de voor u gebruikelijke rechtbank.

Bron: rechtspraak.nl

Geplaatst op 12 januari 2024 door Ine van Gorkum, advocaat in Den Haag

Lees verder »

Nieuwe verordening maakt delen digitaal bewijsmateriaal van strafzaken binnen Europa makkelijker

Vanaf maart 2026 treedt in de Europese Unie de verordening ‘eEvidence' in werking. De verordening is een verscherping van de bestaande afspraken over het delen van digitaal bewijsmateriaal tussen landen. Het betreft bewijsmateriaal in bestaande strafzaken die zijn opgeslagen bij internet dienstaanbieders. Bijvoorbeeld domeinbedrijven, mobiele telefoondiensten of online gamingdiensten.

In meer dan helft van de strafzaken is digitaal bewijsmateriaal hard nodig om een zaak rond te krijgen. Daarbij zijn veel strafzaken grensoverschrijdend, net zoals ‘het internet' niet bij onze landsgrens stopt. Zo is de verordening een belangrijke vooruitgang in de opsporing en berechting van criminelen in de hele Europese Unie. Belangrijk voor de Nederlandse burger én alle hier opererende bedrijven die vertrouwen op een goed functionerende rechtstaat.

De komende twee jaar worden door het Ministerie van Justitie en Veiligheid goed benut om de veranderingen die de verordening betekenen, te implementeren. Naast het ontwikkelen van nieuwe wetgeving omtrent het delen van digitaal bewijsmateriaal zijn er belangrijke veranderingen op til voor ons opsporingsapparaat en Openbaar Ministerie. Daarnaast is er een publiek private samenwerking met diverse vertegenwoordigers van de verschillende internetdiensten in Nederland gestart om de vernieuwing in goede banen te leiden.

Bron: rijksoverheid.nl

Geplaatst op 11 januari 2024 door Ine van Gorkum, advocaat in Den Haag

Lees verder »

Per 1 januari wet voor betere bescherming kinderen in gesloten jeugdhulp

Per 1 januari 2024 treedt de Wet rechtspositie gesloten jeugdhulp in werking. Met deze wet worden de rechten van kinderen die in een instelling voor gesloten jeugdhulp verblijven, duidelijk vastgelegd. Om het toepassen van vrijheidsbeperkende maatregelen terug te dringen, worden hier strenge voorwaarden aan verbonden. Het uitgangspunt is ‘nee, tenzij'. Ook worden aanvullende eisen gesteld aan een aantal specifieke vrijheidsbeperkende maatregelen, afzonderingsruimtes en de fysieke en sociale veiligheid in de gesloten jeugdhulp. Parallel aan het ingaan van deze wet wordt in de Hervormingsagenda Jeugd gewerkt aan een brede transformatie in de gesloten jeugdhulp, naar kleinschalige en zo open mogelijke instellingen.

De nieuwe wet stelt scherpe eisen aan de toepassing van vrijheidsbeperkende maatregelen in de gesloten jeugdhulp, met als doel om vrijheidsbeperking zoveel mogelijk te voorkomen. Het uitgangspunt is ‘nee, tenzij', wat betekent dat vrijheidsbeperking niet is toegestaan tenzij dat noodzakelijk en proportioneel is. Jeugdhulpinstellingen moeten elke keer opnieuw de afweging maken of het noodzakelijk is, er geen minder zware alternatieven zijn en of de maatregel naar verwachting effectief is.

Voor sommige vrijheidsbeperkende maatregelen zijn aanvullende regels gemaakt, bijvoorbeeld als het gaat om insluiten in een afzonderlijke ruimte. Dit moet zo kort mogelijk, mag niet meer onder de 12 jaar en alleen in geval van een noodsituatie. Er worden duidelijke eisen gesteld aan de ruimte waarin kinderen tijdelijk alleen mogen verblijven en de manier waarop contact moet worden onderhouden tijdens het verblijf in die ruimte. Ten slotte zijn er regels opgenomen die de sociale en fysieke veiligheid voor zowel kinderen en jeugdhulpverleners moeten verbeteren. In het hulpverleningsplan moet zoveel mogelijk rekening worden gehouden met de wensen en voorkeuren van het kind.

Tegelijk met de inwerkingtreding van de Wet rechtspositie gesloten jeugdhulp worden ook wijzigingen van kracht van het Besluit Jeugdwet en de Regeling Jeugdwet. De gewijzigde Regeling Jeugdwet bevat ook regels over het toekennen van zak- en kleedgeld aan kinderen die in de residentiële jeugdhulp verblijven.

Bron: Rijksoverheid.nl

Geplaatst op 21 december 2023 door I.G.M. van Gorkum, advocaat gespecialiseerd in jeugdrecht

Lees verder »

Per 1 januari wet voor betere bescherming kinderen in gesloten jeugdhulp

Per 1 januari 2024 treedt de Wet rechtspositie gesloten jeugdhulp in werking. Met deze wet worden de rechten van kinderen die in een instelling voor gesloten jeugdhulp verblijven, duidelijk vastgelegd. Om het toepassen van vrijheidsbeperkende maatregelen terug te dringen, worden hier strenge voorwaarden aan verbonden. Het uitgangspunt is ‘nee, tenzij'. Ook worden aanvullende eisen gesteld aan een aantal specifieke vrijheidsbeperkende maatregelen, afzonderingsruimtes en de fysieke en sociale veiligheid in de gesloten jeugdhulp. Parallel aan het ingaan van deze wet wordt in de Hervormingsagenda Jeugd gewerkt aan een brede transformatie in de gesloten jeugdhulp, naar kleinschalige en zo open mogelijke instellingen.

De nieuwe wet stelt scherpe eisen aan de toepassing van vrijheidsbeperkende maatregelen in de gesloten jeugdhulp, met als doel om vrijheidsbeperking zoveel mogelijk te voorkomen. Het uitgangspunt is ‘nee, tenzij', wat betekent dat vrijheidsbeperking niet is toegestaan tenzij dat noodzakelijk en proportioneel is. Jeugdhulpinstellingen moeten elke keer opnieuw de afweging maken of het noodzakelijk is, er geen minder zware alternatieven zijn en of de maatregel naar verwachting effectief is.

Voor sommige vrijheidsbeperkende maatregelen zijn aanvullende regels gemaakt, bijvoorbeeld als het gaat om insluiten in een afzonderlijke ruimte. Dit moet zo kort mogelijk, mag niet meer onder de 12 jaar en alleen in geval van een noodsituatie. Er worden duidelijke eisen gesteld aan de ruimte waarin kinderen tijdelijk alleen mogen verblijven en de manier waarop contact moet worden onderhouden tijdens het verblijf in die ruimte. Ten slotte zijn er regels opgenomen die de sociale en fysieke veiligheid voor zowel kinderen en jeugdhulpverleners moeten verbeteren. In het hulpverleningsplan moet zoveel mogelijk rekening worden gehouden met de wensen en voorkeuren van het kind.

Tegelijk met de inwerkingtreding van de Wet rechtspositie gesloten jeugdhulp worden ook wijzigingen van kracht van het Besluit Jeugdwet en de Regeling Jeugdwet. De gewijzigde Regeling Jeugdwet bevat ook regels over het toekennen van zak- en kleedgeld aan kinderen die in de residentiële jeugdhulp verblijven.

Bron: Rijksoverheid.nl

Geplaatst op 21 december 2023 door I.G.M. van Gorkum, advocaat gespecialiseerd in jeugdrecht

Lees verder »

Minister Schouten wil uitkering voor jongere met overleden ouders vereenvoudigen

Minister Carola Schouten (Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen) wil kijken of ze de uitkering voor wezen makkelijker kan maken en kan vervangen door een eenvoudigere regeling. Hierdoor zou een bredere groep wezen aanspraak maken op een uitkering, zoals kinderen waarvan 1 ouder is overleden en die de andere ouder niet kennen. Dat schrijft zij in een brief aan de Tweede Kamer.

Het verliezen van een ouder of partner is een ingrijpende gebeurtenis en heeft grote emotionele gevolgen. Daarnaast heeft het vaak ook financiële gevolgen. Zo kan het van invloed zijn op de hoogte van toeslagen wanneer familieleden een wees opnemen in hun gezin. Nu krijgen wezen een uitkering via de Algemene nabestaandenwet, de zogeheten wezenuitkering. Maar hier zijn voorwaarden aan verbonden. Jongeren waarvan 1 ouder overlijdt, en die hun andere ouder niet kennen maar wel door hen bij de geboorte erkend zijn, kunnen geen aanspraak maken op de uitkering.

Minister Schouten gaat samen met staatssecretaris Van Ooijen van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) kijken naar mogelijke vereenvoudigingen, bijvoorbeeld door de wezenuitkering te vervangen door een pleegvergoeding. Wezen, of gedeeltelijk wezen, hoeven daardoor aan minder regels te voldoen.

Bron: rijksoverheid.nl

Geplaatst op 11 december 2023 door I.G.M. van Gorkum, advocaat in Den Haag

 

Lees verder »

Te lange wachttijden bij Veilig Thuis

De wachttijden bij Veilig Thuis zijn nog altijd te lang. Het lukt geen van de 25 Veilig Thuis-organisaties om al hun taken op tijd uit te voeren. Dat blijkt uit onderzoek van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd.

Veilig Thuis is wettelijk verplicht om na een melding binnen vijf werkdagen te beoordelen of de situatie in een gezin veilig is. De inspectie keek of dat lukte in februari, maart en april 2023. Geen enkele organisatie kreeg alle beoordelingen op tijd af. Sommige organisaties lukte dat bij meer dan 80 procent van de gezinnen op tijd; bij andere was dat minder dan 60 procent. Meestal kostte de beoordeling enkele dagen meer dan de bedoeling is, maar soms was dat enkele weken of zelfs maanden.

Na de eerste beoordeling moet Veilig Thuis binnen tien weken de melding overdragen aan het lokale wijkteam, of zelf onderzoek doen naar de situatie en beslissen wat er verder moet gebeuren. Ook dat deed geen enkele Veilig Thuis-organisatie in alle gevallen op tijd.

Bron: Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd

Geplaatst op 7 december 2023 door I.G.M. van Gorkum, advocaat gespecialiseerd in jeugdrecht

Lees verder »

Griffierechten verlaagd

De griffierechten worden verlaagd door de uitgestelde indexering van 2023 van 10,29% definitief te schrappen. Deze indexering was eerder uitgesteld omdat er een wetsvoorstel over griffierechtenverlaging werd voorbereid en het tegenstrijdig zou zijn de griffierechten eerst door indexering te verhogen en snel daarna weer te verlagen. Naast het schrappen van de indexering van 2023 wordt de indexering voor 2024 verlaagd van 4,57% naar 1,83%. In totaal worden de griffierechten circa 13,5% lager dan ze anders waren geweest. Op deze manier krijgen rechtzoekenden direct duidelijkheid over de hoogte van de griffierechten per 1 januari 2024 en wordt de verlaging met zo min mogelijk administratieve handelingen ingevoerd.

Bron: rijksoverheid.nl

Geplaatst op 4 december 2023 door I.G.M. van Gorkum, advocaat in Den Haag

Lees verder »

Gemeenschappelijk verzoek echtscheiding indienen? Graag digitaal!

Voor advocaten is het vanaf vandaag mogelijk om digitaal te procederen in gemeenschappelijke verzoeken tot echtscheidingen via het beveiligde webportaal ‘Mijn Rechtspraak'. Dit kan bij de rechtbanken Amsterdam, Rotterdam, Midden-Nederland en Limburg. Vanaf 5 februari 2024 is het ook mogelijk om bij de andere rechtbanken digitaal te procederen in gemeenschappelijke verzoeken tot echtscheidingen.

Bron: rechtspraak.nl

Geplaatst op 9 november 2023 door I.G.M. van Gorkum, advocaat gespecialiseerd in familierecht

Lees verder »

Amsterdam komt met ‘garantieknop’ voor terugkeer in bijstand

Mensen die in de bijstand hebben gezeten en daarna weer aan het werk zijn gegaan, krijgen in Amsterdam de garantie dat ze gemakkelijker terug kunnen keren in de bijstand. Die zogenoemde garantieknop moet voor meer financiële zekerheid zorgen bij mensen die de bijstand in- of uitstromen, zo meldt de gemeente woensdag.

Volgens wethouder Rutger Groot Wassink (Sociale Zaken) zijn de Nederlandse regels voor mensen in de bijstand te rigide. "Zij ervaren vaak een drempel om aan het werk te gaan. Dit heeft te maken met de onduidelijkheid over de effecten die dit heeft op hun inkomen, door bijvoorbeeld het wegvallen van toeslagen."

Wanneer mensen onverhoopt weer een beroep moeten doen op de bijstand, omdat werk niet was uitgepakt zoals gehoopt, kan het nu nog een tijd duren voordat de uitkering weer wordt toegekend. Met de garantieknop kunnen Amsterdammers van wie binnen zes maanden het arbeidscontract wordt verbroken, direct terugkeren in de bijstand, onder meer omdat ze minder gegevens hoeven aan te dragen.

Ook is de gemeente een proef begonnen waarbij daklozen sneller bijstand kunnen krijgen, om zo grotere (financiële) problemen te voorkomen. In de proef wordt de aanvraag van bijstand binnen 24 uur beoordeeld, en bij toekenning wordt het geld binnen 24 uur uitgekeerd. Waarschijnlijk doen tussen de tweehonderd en driehonderd dakloze Amsterdammers mee aan het experiment. Zij worden zes maanden gevolgd, om te kijken wat de effecten zijn.

Bron: ANP, Schulkinck.nl

Geplaatst op 9 november 2023 door I.G.M. van Gorkum, advocaat gespecialiseerd in bijstand

Lees verder »

Gemeenten mogen gokinkomsten in mindering brengen

Gokkers in de bijstand moeten oppassen. Of een inwoner met een bijstandsuitkering per saldo meer heeft verloren dan gewonnen maakt volgens de Centrale Raad van Beroep niet uit. Gokinzetten zijn volgens de rechter onkosten die gemaakt zijn om het inkomen - de gokopbrengsten - te kunnen verwerven. Gemeenten mogen deze inkomsten in mindering brengen.

Bron: advocatie.nl

Geplaatst op 30 oktober 2023 door Ine van Gorkum, advocaat gespecialiseerd in bijstandszaken

Lees verder »

Indexering alimentatie 2024

Elk jaar verhoogt de overheid de alimentatiebedragen. Voor 2024 bedraagt het indexeringspercentage 6,2 procent.

Bron: recht.nl

Geplaatst op 30 oktober 2023 door Ine van Gorkum, advocaat gespecialiseerd in familierecht

Lees verder »

Motie voor noodinvestering in sociale advocatuur aangenomen

Op 24 oktober 2023 is de motie aangenomen die D66'er Joost Sneller de week ervoor had ingediend. Hij riep de regering op om nog dit jaar extra geld vrij te maken voor de sociale advocatuur. De motie werd ook ondertekend door politici van de SP, PvdA/GL, CDA, ChristenUnie en PvdD.

Bron: advocatie.nl

Geplaatst op 25 oktober 2023 door I.G.M. van Gorkum, advocaat in Den Haag

Lees verder »

Digitaal indienen gemeenschappelijk verzoek echtscheiding wordt mogelijk

Het wordt voor advocaten binnenkort mogelijk om digitaal te communiceren in gemeenschappelijke verzoeken tot echtscheidingen via het beveiligde webportaal ‘Mijn Rechtspraak'. Vanaf 6 november 2023 kan dat bij de rechtbanken Amsterdam, Rotterdam, Midden-Nederland en Limburg. Vanaf 5 februari 2024 is dat ook mogelijk bij de andere rechtbanken.

Bron: rechtspraak.nl

Geplaatst op 12 oktober 2023 door I.G.M. van Gorkum, advocaat in familierecht


Lees verder »

Digitaal indienen gemeenschappelijk verzoek echtscheiding wordt mogelijk

Het wordt voor advocaten binnenkort mogelijk om digitaal te communiceren in gemeenschappelijke verzoeken tot echtscheidingen via het beveiligde webportaal ‘Mijn Rechtspraak'. Vanaf 6 november 2023 kan dat bij de rechtbanken Amsterdam, Rotterdam, Midden-Nederland en Limburg. Vanaf 5 februari 2024 is dat ook mogelijk bij de andere rechtbanken.

Bron: rechtspraak.nl

Geplaatst op 12 oktober 2023 door I.G.M. van Gorkum, advocaat in familierecht


Lees verder »

Digitaal indienen gemeenschappelijk verzoek echtscheiding wordt mogelijk

Het wordt voor advocaten binnenkort mogelijk om digitaal te communiceren in gemeenschappelijke verzoeken tot echtscheidingen via het beveiligde webportaal ‘Mijn Rechtspraak'. Vanaf 6 november 2023 kan dat bij de rechtbanken Amsterdam, Rotterdam, Midden-Nederland en Limburg. Vanaf 5 februari 2024 is dat ook mogelijk bij de andere rechtbanken.

Bron: rechtspraak.nl

Geplaatst op 12 oktober 2023 door I.G.M. van Gorkum, advocaat in familierecht


Lees verder »

'Geef kind recht op water en energie'

De overheid dient de positie van kinderen te versterken als ouders niet kunnen voldoen aan hun onderhoudsplicht. Dat kan bijvoorbeeld door kinderen een wettelijk recht te geven op basisvoorzieningen zoals water en energie. Dat schrijft de Commissie sociaal minimum in haar advies 'Een zeker bestaan II'.

Als kinderen recht hebben op basisvoorzieningen, mogen nutbedrijven huishoudens met kinderen niet meer afsluiten van gas, elektriciteit en water. Ook moeten gemeenten volgens de commissie mogelijkheden krijgen om rechtstreeks geld uit te betalen aan kinderen. Bijvoorbeeld als hun ouders niet in beeld zijn, of als zij niet in staat zijn om aan hun onderhoudsplicht te voldoen.

De rijksoverheid moet de bestaanszekerheid landelijk aanpakken, stelt de commissie, zodat mensen kunnen rondkomen en kunnen meedoen aan de maatschappij. Zorg voor een toereikend inkomen en een voorspelbaar en toegankelijk stelsel van toeslagen en uitkeringen, aldus de commissie. Iedere vier jaar zou de overheid het sociaal minimum opnieuw moeten vaststellen.

Landelijke regelingen zouden toereikend moeten zijn voor het merendeel van de mensen met een inkomen op het sociaal minimum. De rijksoverheid kan bijvoorbeeld regelingen maken voor een aanvullende zorgverzekering of een laptop voor school. Gemeenten kunnen zich dan richten op maatwerk voor uitzonderlijke gevallen.

Bron: Sociaal en Cultureel Planbureau

Geplaatst op 5 oktober 2023 door I.G.M. van Gorkum, advocaat gespecialiseerd in jeugdrecht

Lees verder »

Kabinet geeft hogere rang aan verschuldigde kinderalimentatie

Verschuldigde kinderalimentatie moet voortaan eerder betaald worden bij het aflossen van schulden. Zo krijgen ouders die recht hebben op kinderalimentatie meer en eerder geld om voor de kinderen te zorgen. Minister Weerwind voor Rechtsbescherming dient daarvoor een wetsvoorstel in bij de Tweede Kamer, nadat de ministerraad met het voorstel instemde.

Op dit moment is aan de kinderalimentatieschuld geen hogere rang (preferentie) toegekend. De kinderalimentatieschuld staat hierdoor op gelijke voet met andere schulden en moet schulden met een hogere rang voor laten gaan. Preferente schulden worden eerder betaald, waarna het resterende geld wordt verdeeld over de andere schulden, waaronder de kinderalimentatie. Met dit wetsvoorstel van komt hier verandering in.

Bron: rijksoverheid.nl

Geplaatst op 18 september 2023 door I.G.M. van Gorkum, advocaat gespecialiseerd in familierecht

Lees verder »

Geen toename van jeugdcriminaliteit

De jeugdcriminaliteit in Nederland lijkt de laatste jaren stabiel. In vergelijking met vijf tot tien jaar geleden is de jeugdcriminaliteit veel lager. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS en het WODC, verzameld in de Monitor jeugdcriminaliteit 2023.

In de monitor rapporteert het WODC over het aantal jongeren en jongvolwassenen die in 2021 door een misdrijf in aanraking kwamen met Halt, het Openbaar Ministerie of de rechter. Het CBS rapporteert over het aantal jongeren en jongvolwassenen dat in 2022 verdachte was van een misdrijf.

Bron: CBS; WODC

Geplaatst op 7 september 2023 door I.G.M. van Gorkum, advocaat gespecialiseerd in jeugdrecht

Lees verder »

Forse verhoging van het sociaal minimum is nodig

Voor het eerst is er onderzoek gedaan naar de hoogte van het bedrag dat ten minste nodig is om van te leven en mee te doen. Het zogenaamde sociaal minimum. Op 30 juni 2023 overhandigde de voorzitter van de Commissie sociaal minimum het eerste rapport aan minister Carola Schouten (Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen).

De Commissie adviseert in haar eerste rapport het sociaal minimum aanzienlijk te verhogen. Ook stelt zij dat het huidige stelsel van sociale zekerheid te complex is, waardoor mensen lang niet altijd gebruik maken van regelingen die er voor hen zijn. De commissie wijst daarnaast op het feit dat een ontoereikend en onzeker inkomen kan leiden tot ernstige problemen, zoals stress en een slechtere gezondheid en daarmee ook tot hogere kosten voor de maatschappij.

Bron: rijksoverheid.nl

Geplaatst op 7 juli 2023 door Ine van Gorkum, advocaat gespecialiseerd in bijstand

Lees verder »

'Laat kind niet wachten op jeugdbeschermer'

Het lijkt normaal te worden dat er geen jeugdbeschermer is voor kinderen die een jeugdbeschermingsmaatregel krijgen. Die kinderen krijgen daardoor niet de bescherming waar ze recht op hebben. Dat schrijven de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en de Inspectie Justitie en Veiligheid in hun overzicht Signalen Jeugdbeschermingsketen.

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd heeft de afgelopen maanden regelmatig van jongeren en ouders gehoord dat zij geen contact krijgen met de jeugdbescherming, dat ze geen vaste jeugdbeschermer hebben of dat ze begeleid worden door een tijdelijk coördinatieteam in plaats van een vaste contactpersoon.

Ook komen de inspecties voorbeelden tegen van jeugdrechters die een ondertoezichtstelling niet verlengen omdat het gezin geen vaste jeugdbeschermer heeft. Kinderen en hun ouders krijgen dan te maken met steeds wisselende gezichten en er is te weinig regie.

Het is volgens de inspecties belangrijk dat er afspraken zijn gemaakt over het verlagen van het maximale aantal cliënten van jeugdbeschermers, zodat hun werkdruk vermindert. Zij hebben dan meer tijd voor gezinnen. Bovendien wordt zo het vak van jeugdbeschermer aantrekkelijker. De inspecties vinden het echter niet acceptabel als daardoor de wachtlijsten en wachttijden langer worden. De komende maanden blijven ze daarop letten.

Bron: Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd

Geplaatst op 15 juni 2023 door I.G.M. van Gorkum, advocaat gespecialiseerd in jeugdrecht

Lees verder »

Tweede Kamerfractie SP wil hogere vergoeding voor sociaal advocaten

SP'ers Michiel van Nispen en Lilian Marijnissen hebben 8 juni 2023 een amendement ingediend om het ‘uurtarief' voor sociaal advocaten te verhogen: van 121 euro naar 137 euro. Volgens de politici dient de stijging als inflatiecorrectie.

Marijnissen en Van Nispen vinden daarnaast dat voor volgend jaar ook een verdere verlaging van de griffierechten nodig is.

Bron: advocatie.nl

Geplaatst op 13 juni 2023 door Ine van Gorkum, advocaat in Den Haag

Lees verder »

Kabinet legt concurrentiebeding aan banden

Uit onderzoek van onderzoeksbureau Panteia blijkt dat één op de drie werkgevers een concurrentiebeding hanteert, vrijwel altijd als een standaardclausule in het contact. Hier is niet altijd een goede reden voor, bijvoorbeeld omdat de werknemer geen toegang heeft tot relaties of gevoelige informatie. Het kan ondertussen wel een afschrikeffect hebben, waardoor werknemers niet over durven te stappen naar een andere werkgever. Het kabinet heeft daarom besloten het concurrentiebeding te moderniseren.

Het kabinet wil dat het op voorhand duidelijker wordt wanneer een concurrentiebeding kan worden opgenomen en ingeroepen door een werkgever. Dit voorkomt ook een gang naar de rechter. Daarom is minister Van Gennip van plan de volgende wijzigingen uit te werken in een wetsvoorstel:

- Het concurrentiebeding wordt wettelijk begrensd in duur;
- Het concurrentiebeding moet geografisch worden afgebakend, specifiek en gemotiveerd in het contract;
De werkgever moet in vaste contracten het zwaarwichtig bedrijfsbelang van een concurrentiebeding motiveren (dit geldt al voor tijdelijke contracten);
- Als een werkgever een vertrekkende werknemer aan het concurrentiebeding houdt, moet de werkgever een vergoeding betalen aan de werknemer. Dit wordt een wettelijk bepaald percentage van het laatstverdiende salaris. Zo'n vergoeding zorgt ervoor dat werkgevers goed nadenken voordat ze het concurrentiebeding opnemen en inroepen.

Naar schatting zijn 3,1 miljoen werknemers gebonden aan een concurrentiebeding. Het wetsvoorstel om deze situatie te verbeteren zal naar verwachting eind 2023 in internetconsultatie gaan.

Bron: rijksoverheid.nl

Lees verder »

Wet toekomst pensioenen aangenomen

Na de Tweede Kamer heeft ook de Eerste Kamer ingestemd met de wet toekomst pensioenen. De Wet gaat daarmee op 1 juli 2023 in. Op die datum start een overgangsfase van enkele jaren waarin eerst werkgevers en werknemers met elkaar afspraken gaan maken over het aanpassen van hun pensioenregeling en daarna pensioenuitvoerders deze afspraken gaan uitvoeren.

In de ‘Wet toekomst pensioenen' zijn de afspraken vastgelegd die werkgevers, werknemers en het kabinet in 2019 met elkaar hebben gemaakt in het Pensioenakkoord. De wet kent 3 doelen: een aanvullend pensioen dat sneller stijgt, een persoonlijkere en duidelijkere pensioenopbouw, en een pensioenstelsel dat beter aansluit bij dat mensen niet meer 40 jaar bij 1 baas werken.

Wat blijft er hetzelfde?
Het uitgangspunt van de nieuwe wet blijft dat het pensioen gezamenlijk wordt opgebouwd en dat financiële risico's met elkaar gedeeld worden. Werkgevers en werknemers leggen premie in, pensioenuitvoerders beleggen dat geld en keren de pensioenuitkeringen uit.

En wat verandert er?
De afgelopen jaren gingen de meeste pensioenen niet of nauwelijks omhoog. In het nieuwe pensioenstelsel kunnen pensioenuitvoerders de opbrengst van hun beleggingen sneller gebruiken om de pensioenen te verhogen. Omgekeerd werkt het ook: als het flink tegenzit, kunnen de pensioenen ook omlaag. De nieuwe pensioenwet regelt wel dat er buffers zijn om dat zo veel mogelijk op te vangen.

De nieuwe pensioenwet zorgt er ook voor dat het duidelijker en persoonlijker wordt hoeveel pensioen er is opgebouwd. Het pensioen van een deelnemer is voortaan alle premie die namens die deelnemer is betaald, plus het rendement dat dit geld heeft opgeleverd.

Wat ook verandert, is dat de premie die werknemers betalen op elke leeftijd ten gunste komt van hun eigen pensioen. In het vorige systeem werd het meeste pensioen opgebouwd aan het einde van de loopbaan en was er een impliciete subsidie van jong naar oud. Een andere baan of werkloosheid had aan het eind van de loopbaan daardoor extra grote gevolgen. De nieuwe wet sluit op deze manier beter aan bij dat mensen tegenwoordig niet meer 40 jaar voor 1 baas werken.

Bron: rijksoverheid.nl

Lees verder »

Wetsvoorstel drempelverlaging omgang grootouders

Voor grootouders wordt het makkelijker om een omgangsregeling met kleinkinderen af te dwingen, als de ouders daar niet aan meewerken. Op dit moment moet nog bewezen worden dat er in het verleden intensief contact met het kleinkind was. Aantonen van een dergelijke nauwe persoonlijke betrekking zal niet langer nodig zijn; de rechter richt zich primair op de vraag of een omgangsregeling in het belang is van het kind.

Bron: recht.nl

Geplaatst op 30 mei 2023 door I.G.M. van Gorkum, advocaat gespecialiseerd in familierecht

Lees verder »

Gemeente wint steeds vaker van burger

Burgers verliezen steeds meer rechtszaken die zij aanspannen tegen gemeenten, blijkt uit onderzoek van de Raad voor de rechtspraak. Vooral grote gemeenten staan juridisch sterk.

Over de hele linie is sprake van een daling van de gevallen waarin de gemeente tegenover burgers juridisch bakzeil moet halen. Op het totaal aantal inhoudelijke uitspraken van de rechter daalde het aandeel gegrond verklaarde zaken van 20 procent in 2012 naar 14 procent in 2020. Bij belastingzaken treedt de sterkste daling op. Lag het percentage gegrond verklaarde zaken rond 2012 nog op zo'n 20 procent, in 2020 was dat min of meer gehalveerd.

Bron: recht.nl

Geplaatst op 23 mei 2023 door I.G.M. van Gorkum, advocaat gespecialiseerd in WWB

Lees verder »

Internetconsultatie Participatiewet in Balans

Niet de regels, maar de mens centraal zetten. Dat is het uitgangspunt van het wetsvoorstel Participatiewet in Balans. Dit wetsvoorstel staat vanaf middernacht open ter internetconsultatie voor alle belangstellenden. Tot en met 28 juni kunnen zij hun input leveren voor verdere verbetering.

Hiermee wil het kabinet concrete stappen zetten om niet de regels, maar de mens centraal te zetten en daarmee ervaren hardheden weg te nemen. Met als doel rechtszekerheid voor bijstandsgerechtigden te vergroten én om de professional voldoende ruimte te geven hen daarbij te helpen.

Onder deze voorliggende maatregelen valt onder andere meer ruimte om mantelzorg te verlenen zonder gevolgen voor de uitkering. Wanneer iemand tijdelijk vanwege intensieve mantelzorg bij de verzorgingsbehoeftige inwoont, behoudt hij in die tijdelijke situatie een eigen recht op bijstand. Daarnaast mogen bijstandsgerechtigden straks tot € 1.200,- aan giften ontvangen zonder dit op te hoeven geven en mogen zij bijverdiensten tot 15% houden als opstap naar werk.

Wie werk vindt, maar grotere schommelingen heeft in zijn inkomen, kan aanspraak maken op budget uit een nieuw te vormen bufferbudget. Grote klappen worden daarmee opgevangen voor meer zekerheid. Het wordt tevens mogelijk om op individuele basis bijstand met terugwerkende kracht te bieden en is er meer ruimte voor maatwerk waar het de vier-weken-zoektermijn betreft voor jongeren.

Woont iemand aantoonbaar tijdelijk in bij een bijstandsgerechtigde, dan geldt de kostendelersnorm nog niet.

Ook praktische aanpassingen zijn meegenomen. Zo wordt het mogelijk om bij bijstandsaanvraag de identiteit op basis van een rijbewijs vast te stellen in plaats van alleen met een paspoort of ID-kaart en wordt de verrekening van vakantiegeld met de bijstand vereenvoudigd. Alle voorstellen zijn gericht op menselijke maat, vertrouwen en eenvoud.

Deze, en alle andere voorstellen zijn terug te vinden in het wetsvoorstel Participatiewet in Balans. Deze is te consulteren tot en met 28 juni. Daarna wordt met de gekregen input gewerkt aan een wetsvoorstel dat per 1 januari 2025 in werking treedt.

Bron: rijksoverheid.nl

Geplaatst door I.G.M. van Gorkum, advocaat gespecialiseerd in Participatiewet

Lees verder »

Minder kinderen uit huis geplaatst, grootste daling in tien jaar

Het aantal kinderen dat uit huis is geplaatst, is vorig jaar met bijna een kwart gedaald. In 2022 werden 1572 kinderen uit huis geplaatst op verzoek van de Raad voor de Kinderbescherming, een jaar eerder waren dat er nog 1997.

Het totale aantal kinderbeschermingsmaatregelen daalde van 9685 naar 7452. Het is de grootste daling in tien jaar. Dat blijkt uit het jaaroverzicht van de Raad voor de Kinderbescherming.

Waar de daling vandaan komt, wil de raad nog onderzoeken. Een mogelijke verklaring is dat het in de samenwerking met organisaties vaak beter gaat, waardoor er meer oplossingen kunnen worden bedacht om de situatie thuis goed te houden. "Aan de andere kant is er schaarste aan hulp, waardoor je moet zoeken naar andere oplossingen dan een uithuisplaatsing." Een andere factor die mogelijk bijdraagt aan het kleinere aantal uithuisplaatsingen is de vernieuwde manier waarop naar complexe scheidingen wordt gekeken.

Bron: nos.nl

Geplaatst op 23 mei 2023 door I.G.M. van Gorkum, advocaat gespecialiseerd in UHP

Lees verder »

Nieuwe kantoorgenoot gezocht

Heb je je stage afgerond en ben je op zoek naar een leuk kantoor om je op basis van kostendeling bij aan te sluiten? Neem dan contact op met één van onze advocaten.

Lees verder »

Veel hulpbehoevenden gaan meer betalen voor Wmo-voorziening

Het kabinet gaat de eigen bijdrage Wmo-voorzieningen opnieuw invoeren, zoals voor dagbesteding en huishoudelijke hulp. Vanaf 2025 wordt die eigen bijdrage van hulpbehoevenden weer afhankelijk van het inkomen. Nu betaalt iedereen een vast bedrag per maand. Dat heeft het kabinet besloten, staat in de vrijdag openbaar gemaakte voorjaarsnota. De maatregel levert het kabinet jaarlijks 100 miljoen euro op.

Vanaf 2019 werd die inkomensafhankelijke bijdrage deels en in 2020 helemaal afgeschaft en vervangen door het zogeheten Wmo-abonnementstarief. Iedereen, ongeacht de hoogte van het inkomen, moet sindsdien een vast bedrag per maand als eigen bijdrage betalen voor een Wmo-voorziening. Het gaat om maximaal 19 euro per maand.

De maatregel leidde tot een enorme toename van het aantal aanvragen van vooral huishoudelijke hulp. Veel mensen die deze hulp makkelijk zelf kunnen betalen - en vaak al op eigen kosten een hulp hadden geregeld - kozen voor deze goedkope oplossing en meldden zich bij het Wmo-loket van de gemeente. Die zijn sinds 2015 verantwoordelijk voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

De gemeenten zagen de kosten de pan uitrijzen, wat ten koste gaat en ging van de mensen die de hulp echt nodig hebben, maar deze niet zelf kunnen betalen. In sommige gemeenten ontstonden lange wachtlijsten.

In het regeerakkoord was al afgesproken dat er voor de huishoudelijke hulp een "eerlijkere eigen bijdrage" zou komen, Het wetsvoorstel van staatssecretaris Maarten van Ooijen (Wmo) daartoe wordt ingetrokken. In plaats daarvan komt hij met een nieuw wetsvoorstel waarin de hoogte van de eigen bijdrage voor alle Wmo-voorzieningen weer wordt gebaseerd op het inkomen.

De nieuwe maatregel gaat waarschijnlijk per 2025 in.

Bron: ANP

Lees verder »

De oudere berichten staan in het archief.